Teraz czytasz
NEAT – pomocnik w redukcji

NEAT – pomocnik w redukcji

Okres redukcyjny zbliża się coraz to większymi krokami. Bywalcy siłowni zaczynają wyciągać „dłoń zgody” w kierunku diety izokalorycznej i maszyn cardio. Często zaczynają wykonywać ogromną ilość sesji treningu tlenowego czy też HIIT, nie zdając sobie sprawy, że zbyt częste i intensywne ćwiczenie nie przyniesie dodatkowych efektów, a nawet może zaszkodzić w uzyskaniu wyznaczonego celu, gdyż nasz układ nerwowy osiągnie tzw. overreaching (w skrócie przemęczenie). Jak więc w bezpieczny i nie obciążający układu nerwowego sposób „spalić kalorie” i przyczynić się do utraty zbędnej tkanki tłuszczowej?

 

Odpowiedź brzmi: NEAT!!

 

Czym jest NEAT?

Non-excercise activity thermogenesis – spontaniczna aktywność fizyczna niezwiązana z treningiem. Inaczej, jest to energia zużytkowana na wykonywanie wszystkich czynności w ciągu całej doby, nie wliczając w to snu, spożywania posiłków i aktywności treningowej. Może to być spacer, sprzątanie, pisanie, gestykulacja czy też stanie – tak nawet podczas tej czynności ciało zużywa energię by zachować prawidłową postawę ciała.

 

Jak zwiększyć poziom NEAT’u?

Prostym sposobem na zwiększenie poziomu spontanicznej aktywności jest na przykład:

  • zamiana auta na rzecz naszych dwóch kończyn dolnych przy przemieszczaniu się pomiędzy lokalizacjami,
  • jak już użyjemy środku transportu, to można wysiąść 1-2 przystanki wcześniej, czy też zaparkować auto na parkingu jak najdalej od wejścia do np. marketu/domu,
  • używanie schodów zamiast windy,

 

NEAT i różnice w zapotrzebowaniu energetycznym

Jak ukazują badania, NEAT może spowodować niemałe różnice w zapotrzebowaniu na energię. Ile w takim razie? Nawet do 2000 Kcal, tak dobrze widzisz 2000!! !! Jest to kolosalna liczba, która w znaczący sposób przyczynić się może do łatwiejszego zrzucania „zbędnego balastu”.

 

Popularne Kroki

Liczysz kroki? Nie? A może czas zacząć?! Sam zobacz dlaczego!

Statystycznie, przyjmuje się, iż podczas chodu spalamy około:

Wzór: 0,75 Kcal x masa ciała x ilość kilometrów.

Tak więc dbając o uzyskiwanie 10 – 15 tysięcy kroków dziennie, w sposób nie obciążający organizmu, a nawet wspomagający regenerację (więcej w kolejnym punkcie) możemy dodatkowo spożytkować znaczącą ilość energii.

 

Spontaniczna aktywność ruchowa

Nie samymi kaloriami człowiek żyje. Kolejnym plusem NEAT’u, jest to, że zalicza się on do grupy tzw. aktywnej regeneracji. Na przykład, chodząc przyczyniamy się do tego, że nasze ciało regeneruje się znacznie szybciej po wykonanej ciężkiej jednostce treningowej, co przełożyć się może na lepszy performance przy kolejnej wizycie na sali treningowej. Po drugie, podczas aktywnej regeneracji dbamy również o nasz układ sercowo – naczyniowy, przez co zmniejszamy ryzyko narażenia na choroby cywilizacyjne typu miażdżyca.

 

Podsumowanie

Podejmując decyzję o redukcji wagi ciała, nie myśl tylko o obcinaniu kaloryczności diety i wprowadzaniu ogromnej ilości wysiłku o średniej lub wysokiej intensywności, w celu wytworzenia deficytu. Zadbaj również o NEAT, który sprawi, że nie obciążając organizmu „przepalisz” dodatkowe ilości energii, a przy okazji zadbasz o lepszą regenerację organizmu i zdrowie.

 

infografika: @mcfuturefitness

 

Referencje:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12468415
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK279077/
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25841254

 

Autor, Oskar Hejmowski, student dietetyki, uwielbiający zagłębiać się w tematykę fizjologii wysiłku, sposobów odżywiania i suplementacji. Promuje zdroworozsądkowe podejście do sportu, starając się przekazać wiedzę w sposób zrozumiały dla każdego.

  • Facebook: Oskar Hejmowski – Smart Coaching,
  • Instagram: oskar.hejmowski.

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Do góry