Teraz czytasz
Jak wyrobić nawyk picia wody? Praktyczne wskazówki

Jak wyrobić nawyk picia wody? Praktyczne wskazówki

Gdyby istniała potrzeba wskazania jednego produktu będącego elementem wszystkich diet i systemów żywieniowych prawdopodobnie byłaby to woda. Liczne źródła podają, że człowiek przeżyje bez wody maksymalnie 7 dni. Wynika to z faktu, że nasze ciało składa się w ok. 60% wody. Zawartość wody w organizmie spada wraz z wiekiem i wynosi ok. 70% w dzieciństwie, stopniowo zmniejszając się do ok. 50% w podeszłym wieku. Brak dobrego nawodnienia rodzi wiele komplikacji, które utrudniają funkcjonowanie organizmu. Gdy jesteśmy młodzi nie dbamy o to, co będzie się działo z naszym organizmem za 5, 10, 15 lat, a to błąd! Woda jest podstawą zachowania zdrowia, prewencji chorób i schorzeń, o których dowiesz się w najmniej spodziewanym momencie. Twój obecny brak nawyku regularnego nawadniania w przyszłości może sprawić, że szybciej m.in.:

  • będziesz się postarzać,
  • pojawią się zmarszczki i żaden krem tego nie powstrzyma,
  • będziesz odczuwać zmęczenie oraz ból w mięśniach i stawach,
  • oraz intensywniej zacznie pracować serca, generując ryzyko nadciśnienia,
  • złapiesz infekcję, katar,
  • zaczniesz narzekać na problemy trawienne, w tym głównie zaparcia.

To tylko niewielki procent tego, co powoduje zapominalstwo o piciu wody. W sytuacji, gdy nie jesteśmy okazem zdrowia, dobre nawodnienie powinno być podstawą zdrowego stylu życia. Niestabilny poziom cukru we krwi, hipoglikemia reaktywna, insulinooporność, stany zapalne wątroby i nerek, bóle głowy, zaparcia, wzdęcia, przesuszona skóra, włosy i paznokcie, wahania nastroju, wahania temperatury ciała, brak energii, senność, a nawet zaburzenia odżywiania wiążą się z niedostatecznym nawodnieniem! Jeśli kojarzysz min. 1 defekt dotykający Twój organizm, lepiej zacznij się nawadniać. Przynajmniej poczuj różnicę tu i teraz, jeśli nie dbasz o swoją kondycję w przyszłości.

Przejdźmy do rzeczy, czyli jak pić więcej, gdy:

  • zapominasz o piciu wody,
  • nie lubisz smaku wody.

Wszystkie te dwie sytuacje da się zmienić zmieniając nawyki za pomocą poniższych wskazówek.

 

Wykształć jako pierwszą czynność po obudzeniu się nawyk picia szklanki wody

Godzina 5.50, dzwoni budzik, którego wyłączasz i niechętnie myślisz o nadchodzącym dniu. Kołderka jest ciepła, łóżko wygodne, a wstać trzeba. Zamiast sprawdzenia jeszcze nie do końca otwartymi oczyma wiadomości na telefonie i portalach społecznościowych wypij kilka łyków wody. Potem możesz wziąć telefon i sprawdzić, czy w Twoim mieście pada i czy Twój znajomy odpowiedział na pytanie. Zacznij od 2-5 łyków wody i stopniowo zwiększaj do 1 szklanki wody po wstaniu z łóżka. Jeśli jesteś gotowy na dalsze zmiany, to…

 

Przed wypiciem szklanki wody wypłucz jamę ustną i następnie wypij wodę

W czasie snu dochodzi do zmniejszenia produkcji śliny, a bakterie w nas zamieszkujące chętnie kumulują się w jamie ustnej. Warto przez to przepłukać jamę ustną, a następnie wypić rację wody.

Pamiętaj, że nadmierne wydzielanie śliny w nocy lub duża suchość w ustach nie spowodowana zbyt niskim spożyciem płynów jest podstawą do szerszej diagnostyki chorób – m.in cukrzycy, zespołu Sjögrena, zapalenia zatok, zapalenia nerek, obecności chorób układu endokrynnego.

 

Po przyjściu do pracy zamiast w pierwszej kolejności włączyć komputer, przynieś i postaw na biurku szklankę wody

Jest to kolejny i bardzo często spotykany nawyk do zmiany. Wchodzisz, włączasz komputer, odbierasz pocztę, czytasz maila z zadaniem do wykonania tu i teraz i zabierasz się do realizacji. O piciu wody przypominasz sobie, gdy pojawia się suchość w ustach, np. po 2-3h. Gdzie Twoje regularne nawadnianie? Gdyby szklanka wody stała obok Twojego biurka albo na biurku dużo łatwiej byłoby o to zadbać.

 

Pijesz to, co widzisz, więc miej zawsze w zasięgu wzroku wodę

Myślisz, że brzmi banalnie i dlatego nie weźmiesz sobie tego do serca. Mimo wszystko… spróbuj. Jeśli ktoś postawi przed Tobą talerzyk z kostkami czekolady z chęcią sięgniesz po jedną kosteczkę (a może i nawet wszystkie kostki). Jeśli ktoś przyniesie Tobie obraną mandarynkę to zjesz natychmiast, z kolei gdy ktoś pyta, czy chcesz mandarynkę, ale musisz ją najpierw obrać – odmawiasz. Zrób to samo z wodą. Wlej wodę do szklanki i postaw ją obok ekranu lub umieść butelkę w zasięgu wzroku. Prawdopodobieństwo, że zrobisz łyk, a nawet pięć w ciągu najbliższej godziny jest dużo większe, niż gdyby trzeba było najpierw podreptać do kuchni, znaleźć szklankę, znaleźć butelkę wody, nalać, przynieść i usiąść przed biurkiem ponownie. Kolejna wskazówka – włóż do szklanki słomkę, bo kolorowy plastik słomki przyciągnie Twój wzrok i będziesz pamiętać o wodzie!

 

Pijesz to, co masz w zasięgu ręki, więc miej ze sobą wodę

Jeśli pracujesz fizycznie, jesteś ciągle w ruchu i biegu, jesteś w rozjazdach, miej zawsze ze sobą butelkę wody. Zakup ją wcześniej – przed pracą, przed przyjazdem pociągu, tramwaju, przed spotkaniem. Później znajdziesz milion wymówek typu:

  • “bo mnie się nie chce szukać sklepu”,
  • “bo nie ma sklepu w pobliżu”,
  • “bo tramwaj się spóźnia i nie zdążyłem wejść do sklepu”,
  • “bo miałem mnóstwo zadań i nie było czas”.

 

Gdy szklanka wody po całym dniu pracy jest pełna, zacznij używać godzinowej miarki.

Wiesz o czym mówię? Spójrz na praktyczną podziałkę na butelce, która informuje, ile wypić wody do danej godziny. Taką miarkę zrobisz na każdej butelce, a nawet szklance wykorzystując zwykły pisak czy flamaster. Podziel butelkę na równe okresy, które będą symbolizować godziny. Napisz cyfry i konsekwentnie pilnuj, by do godziny X wypić tyle, a tyle wody. Dla osób lubiących gadżety: możesz zakupić specjalny bidon na wodę z podziałką. Wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarce: BIDON NA WODĘ Z PODZIAŁKĄ i znajdziesz mnóstwo propozycji.

 

(Źródło zdjęcia: powiedzdietomnie.com)

 

 

Gdy zwykła woda mineralna lub przegotowana nie smakuje…

Idąc tematem bidonów możesz zakupić taki, do którego włożysz plasterki świeżych owoców cytrusowych i nadasz niepowtarzalny aromat wodzie. Wystarczy dokładnie oczyścić owoce, pokroić, zalać wodą i tyle! W pracy możesz zrobić to samo dokładając do szklanki świeże dodatki. Czym warto urozmaicić smak wody?

  • świeże listki mięty,
  • plasterki cytryny,
  • plasterki limonki,
  • plasterki pomarańczy,
  • pokrojony korzeń imbiru,
  • goździki,
  • plasterki ogórka,
  • i dowolne inne owoce, a nawet warzywa, które lubisz.

Warto również przetestować różnych producentów wody i znaleźć swój ulubiony smak. Jeśli z kolei nie masz przeciwwskazań do spożywania gazowanych, wpół gazowanych napojów – sięgnij po wody średnio i wysokozmineralizowane, które często występują z dodatkiem dwutlenku węgla i są lekko lub mocno gazowane. To jest sprawa Twoich preferencji, a więc testuj i znajdź ulubioną wodę!

 

(źródło: ditverzinjenietn.nl)

 

Gdy naprawdę masz słabą pamięć i żaden bidon Cię nie przekonuje, skorzystaj z aplikacji.

W internecie znajdziesz mnóstwo aplikacji na telefon, które przypominają o piciu wody. Zwykle działa to podobnie do budzika. Nastawiasz godzinę, o której aplikacja ma przypominać o nawadnianiu i w określonej godzinie na ekranie pojawia się przykładowy komunikat: PIJ WODĘ. Jest to dobra opcja dla osób, które nie wyobrażają sobie życia bez telefonu.

 

Jedz… wodę!
Możesz “jeść wodę”. Mówię tutaj o tym, aby spożywać produkty, które zawierają w sobie dużo wody. Są to owoce i warzywa takie jak:

  • ogórek,
  • sałata,
  • seler,
  • pomidory,
  • ananas,
  • cukinia,
  • cytryny,
  • kiwi,
  • pomarańcze,
  • mandarynki,
  • grejpfruty,
  • pomelo,
  • niektóre odmiany jabłek,

To do dzieła. Woda to życie, życie to woda, a z nawykami należy walczyć zmieniając na lepsze. Skorzystaj z porad i dbaj o nawodnienie nawet teraz zimą.

 

 

Źródła, z których korzystano:

  1. https://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/uklad-odpornosciowy/zespol-sjogrena-przyczyny-i-objawy-leczenie-zespolu-suchosci_42060.html
  2. https://www.prevention.com/food/hacks-to-drink-more-water

 

 Autorką tego artykułu jest Karolina Gołaś. Doradca żywieniowy, studentka dietetyki, szczególnie zainteresowana dietetyką sportową oraz kliniczną. Wyznaje holistyczne podejście do człowieka poprzez zdrowe odżywianie, sport, sen, odpoczynek i równowagę psychiczną w celi poprawy sprawności i kondycji, samopoczucia, leczenia chorób dietozależnych i dolegliwości.

Po godzinach miłośniczka treningu siłowego, biegania i wszelkiej aktywności ruchowej. Prowadzi bloga Analityka Dietetyczna, lubi mięso i dobrą kawę ;)

Jeden komentarz
  • Z tym komputerem to dobry pomysł, muszę przetestować ;) Ja sobie do dzbanka z cisowianką różne cytrusy wrzucam i na noc zostawiam w lodówce i na drugi dzień mam pyszną wodę smakową

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Do góry