Now Reading
Jaki słodzik wybrać?

Jaki słodzik wybrać?

Chcąc dbać o zdrowie, musimy zadbać przede wszystkim o naszą dietę. To, co zwykle jest najtrudniejsze, to wyeliminowanie cukru. Spożywamy go najwięcej i jesteśmy do tego przyzwyczajeni od lat. Ciężko wyobrazić sobie naleśniki czy ciasto bez dodatku cukru. Może warto zatem wybrać słodzik?

Niestety, cukier wiąże się z wieloma negatywnymi konsekwencjami dla zdrowia, a są to między innymi:

  • próchnica
  • cukrzyca
  • nadwaga
  • otyłość
  • insulinooporność
  • cukrzyca
  • choroby układu krążenia!

Niektórzy będą w stanie wyeliminować cukier całkowicie, aby poprawić swoje zdrowie – inni niestety będą mieli z tym problem. Oczywiście nie warto robić nic na siłę, a przede wszystkim się zmuszać do restrykcyjnych zmian dietetycznych. Warto postawić w takiej sytuacji na zdrowe zamienniki cukru, czyli słodziki. Które z nich wybrać?

Stewia

Stewia to słodzik znany od lat, zwłaszcza w Ameryce Południowej. Była używana nie tylko jako roślina do słodzenia, ale przede wszystkim jako wsparcie organizmu i wyregulowanie poziomu cukru we krwi, jak również do… odchudzania!

Stewia jest około 200 razy słodsza od cukru, a znaleźć ją możemy w różnych formach – w płynie, w proszku (jak cukier) i w liściach. Stewia ma swój specyficzny posmak i nie zawsze każdemu będzie smakować, jednak zdecydowanie warto jej spróbować. Nie ma kalorii, węglowodanów ani nie wywołuje żadnych efektów ubocznych, jak inne sztuczne słodziki.

Pamiętaj, że stewia jest o wiele słodsza niż cukier, więc używaj jej z umiarem!

słodzik

Ksylitol

Ksylitol to jeden z cukrów alkoholowych, który był bardzo popularny jakiś czas temu z wielu powodów. Przede wszystkim ksylitol zapobiega próchnicy, co jest bardzo pożądane zarówno u dzieci, jak i dorosłych. Dodatkowo, jest on bardzo słodki i zawiera aż o 40% mniej kalorii niż zwykły cukier!

Z tego powodu ksylitol z powodzeniem może być stosowany na dietach niskowęglowodanowych czy nawet diecie ketogenicznej! To wręcz idealny słodzik, oczywiście, jeżeli będziesz spożywać go z umiarem.

Zobacz także
Stewia, stevia, słodzik naturalny - żywność zdrowa, żywność ekologiczna

Nie warto również spożywać ksylitolu w dużych ilościach, gdyż może on powodować problemy z układem pokarmowym – wzdęcia, gazy, przelewanie się i biegunki.

Erytrytol

To drugi, nieco mniej popularny, cukier alkoholowy. On również nie ma węglowodanów oraz, co najważniejsze, nie zawiera kalorii! Dzięki temu jest bardziej optymalny, niż ksylitol, biorąc pod uwagę odchudzanie bądź też zadbanie o gospodarkę cukrową organizmu.

Dodatkowo erytrytol nie wywołuje takich samych problemów ze strony układu pokarmowego jak ksylitol, jednak nie niesie za sobą żadnych pozytywnych aspektów dla zdrowia, jak właśnie ksylitol.

Podsumowanie – jaki słodzik jest najlepszy?

Jaki słodzik wybrać? Tak naprawdę nie ma to większego znaczenia, gdyż każdy z nich będzie dobry. Możesz wybrać to, co po prostu masz pod ręką i używać (oczywiście z umiarem). Dzięki temu z łatwością odstawisz cukier i zadbasz o swoją dietę.

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Do góry