Teraz czytasz
Quinoa czyli Komosa ryżowa

Quinoa czyli Komosa ryżowa

quinoa

Komosa ryżowa, Quinoa, Złoto Inków. To najbardziej popularne nazwy pseudozboża. Według ONZ jest produktem tak bardzo wartościowym, że rok 2013 otrzymał tytuł Międzynarodowym Rokiem Quinoa. W Ameryce Południowej komosa ryżowa to „cudowna” roślina, a na całym świecie zalicza się ją do tak zwanych „super foods”. To znaczy, że ma niezwykle zdrowe i korzystne dla naszego organizmu właściwości. Quinoa to warzywo, chociaż swoim wyglądem przypomina zboże.

Mieszkańcy rdzennych And doskonale przystosowali się do niezwykle trudnych, górzystych warunków klimatycznych i glebowych. Z czasem zaczęli wykorzystywać dostępne, niezbyt liczne i dziko rosnące gatunki roślin przekształcając je w rośliny uprawne. Komosa ryżowa jest odporna na wiatry, susze i zimno panujące w Andach. Jako jedna z niewielu roślin uprawnych doskonale znosi górskie wysokości. Uprawiana jest na terenach górskich Boliwii, Chile, Ekwadoru i Peru.

W dzisiejszych czasach do spożywania quinoi zachęcają dietetycy i szefowie kuchni z całego świata. W tej grupie są także gwiazdy show biznesu, nie zawsze związane z kuchnią (jak np. Oprah Winfrey). Wszyscy doceniają jej walory smakowe, ale przede wszystkim zdrowotne.

Quinoa – złoto inków

Quinoa jako jedna z niewielu roślin posiada wszystkie niezbędne aminokwasy. To oznacza, że stanowi źródło pełnowartościowego i łatwo przyswajalnego białka roślinnego. Do aminokwasów wchodzących w jej skład wchodzą są również te, które nie mogą być syntetyzowane z organizmie ludzkim. Jest to np. lizyna, czyli aminokwas będący składnikiem niezbędnym do wzrostu i regeneracji komórek oraz produkcji hormonów, enzymów i przeciwciał. Kolejnym aminokwasem występującym w quinoi jest arginina, która u dzieci stymuluje wydzielanie hormonu wzrostu a u dorosłych wspomaga system immunologiczny.
Quinoa jest produktem bezglutenowym, dlatego szczególną uwagę powinny na nią zwrócić osoby będące na dietach bezglutenowych.

Komosa ryżowa – bogactwo witamin z grupy B

Komosa ryżowa to również bogate źródło błonnika, witamin E i C oraz witamin z grupy B a także minerałów, w tym żelaza, magnezu, potasu, miedzi i cynku. Natomiast jedną z jej największych zalet jest niski indeks glikemiczny (IG 35), przez co staje się ona pokarmem wyjątkowo pożądanym w kuchni osób dbających o zdrową dietę i swoją figurę. Ziarna komosy zawierają również saponiny, będące naturalnym środkiem ochronnym rośliny. To właśnie ich obecności komosa wykazuje działanie przeciwalergiczne, przeciwzapalne i immunostymulujące. Jedynym minusem występowania w komosie saponin jest jej lekko gorzkawy posmak, którego jednak możemy się pozbyć poprzez płukanie jej przed spożyciem.

Zobacz także
polędwiczki wieprzowe

Przygotowanie komosy do spożycia jest w zasadzie bardzo podobne do przygotowania każdej innej kaszy. Ziarna należy przepłukać tak, aby po kolejnym płukaniu nie pojawiała się już piana. Gotować należy ją w proporcjach 1:2, czyli na szklankę quinoa dajemy 2 szklanki wody. Po ok. 15 minutach z gotowanych ziaren komosy wyłaniają się charakterystyczne ogonki, które są sygnałem na to, że komosa jest już ugotowana.

Potraw z wykorzystaniem komosy ryżowej mogą być setki. Dlatego też możecie ją traktować jako alternatywę dla ryżu i kaszy gryczanej w codziennych daniach obiadowych, możecie przygotować z niej kotlety lub gołąbki, jak również niezliczoną ilość sałatek z surowymi lub grillowanymi warzywami, z owocami czy też z mięsem.

Na naszym blogu w najbliższym czasie pojawiać się będą przepisy z wykorzystaniem tego wspaniałego produktu a już teraz możecie zakupić go w naszym sklepie.

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Do góry