Teraz czytasz
Koenzym Q10 – właściwości i zastosowanie

Koenzym Q10 – właściwości i zastosowanie

Koenzym Q10 znajduje się w każdej komórce naszego ciała. Jest naturalnym antyoksydantem wytwarzanym przez ludzki organizm w wątrobie, ale także dostępny w żywności i w formie suplementu diety. Występuje w dwóch formach:

  • ubiquinol – aktywna forma antyoksydantu,
  • ubiquinone – forma, którą organizm musi przekształcić do ubiquinolu.

Na rynku znajduje się wiele preparatów multiwitaminowych, które zawierają obie formy substancji, lecz polecam wybierać ubiquinol. Chociaż jest to droższa forma, to jednak wraz z wiekiem aktywność metabolizowania substancji doaktywnej formy zmniejsza się, co będzie miało wpływ na realną biodostępność. Koenzym Q10 wspiera działanie różnych enzymów w przemianach biochemicznych zachodzących stale w naszym organizmie. Ma szczególne znaczenie w produkcji energii komórkowej. Znajdziemy go w wysokich ilościach w nerkach, wątrobie, sercu.

Do czego potrzebujemy koenzymu Q10?

Koenzym Q10 jedne z ważniejszych funkcji pełni wobec pracy serca. Utrzymuje prawidłowe poziomy lipoprotein LDL, zachowuje właściwe krążenie krwi, wspiera działanie mięśnia sercowego i zachowuje odpowiednią strukturę nabłonka żył. Poprawia również regenerację potreningową, a więc jest korzystny dla osób prowadzących aktywny tryb życia. Koenzym zmniejsza częstość występowania migren, bólów głowy, a także poprawia ruchliwość plemników, a więc wspiera płodność i dzięki temu warto rozważyć suplementowanie substancji u par starających się o dziecko.
Stosowany w wysokich dawkach spowalnia rozwój Parkinsona. Niektóre badania sugerują nawet, że zmniejsza zapalenie dziąseł.

Jakie mogą być objawy niedoboru koenzymu Q10?

  • arytmia serca,
  • wysokie ciśnienie krwi,
  • wahania poziomu cukru we krwi,
  • zapalenie jelit,
  • zapalenie dziąseł,
  • zmęczenie,
  • bóle mięśni i stawów.

Warto wiedzieć, że przyjmując statyny obniżające poziom cholesterolu we krwi blokujemy naturalne wytwarzanie koenzymu Q10.

 

Suplementy diety światowych marek w sklepie hewps.pl – https://hewps.pl/70-suplementy-diety

 

Czy jest konieczne suplementowanie koenzymu Q10?

Na to pytanie nie ma uniwersalnej odpowiedzi. Mówi się, że bezpieczna dawka to 100 mg/dziennie, jednak zawsze należy skonsultować informację to ze specjalistą. Ważne jest również to, że koenzym Q10 wchłania się w obecności tłuszczu. U zdrowych osób polecam jednak w pierwszej kolejności skupić się na naturalnych źródłach tej substancji.

W jakich naturalnych produktach występuje koenzym Q10?

  • zielone warzywa (np. brokuły, szpinak)
  • tłuste morskie ryby (np. sardynki) i tłuste mięso (szczególnie podroby – wątroba, serca),
  • oliwa z oliwek,
  • sezam,
  • orzechy włoskie.

Jakie są objawy i ryzyko przedawkowania koenzymu Q10?

Do objawów, chociaż niezbyt często spotykanych zaliczamy: biegunkę, nudności, wzdęcia, wysypki skórne. Warto rozłożyć dawkowanie koenzymu na kilka porcji w ciągu dnia, co pozwoli uniknąć ww. sytuacji.

Źródła:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC389415/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3096178/
https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/11/03/coq10-vs-ubiquinol.aspx

 

Autorką tego artykułu jest Karolina Gołaś. Doradca żywieniowy, studentka dietetyki, szczególnie zainteresowana dietetyką sportową oraz kliniczną. Wyznaje holistyczne podejście do człowieka poprzez zdrowe odżywianie, sport, sen, odpoczynek i równowagę psychiczną w celi poprawy sprawności i kondycji, samopoczucia, leczenia chorób dietozależnych i dolegliwości.

Po godzinach miłośniczka treningu siłowego, biegania i wszelkiej aktywności ruchowej. Prowadzi bloga Analityka Dietetyczna, lubi mięso i dobrą kawę ;)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Do góry