Teraz czytasz
Naturalne sposoby na poprawę odporności

Naturalne sposoby na poprawę odporności

odporności

Powoli zbliża się okres, w którym powinniśmy zacząć dbać o naszą odporność. Z okresem jesiennym, ilość przeziębień wzrasta, ale możemy profilaktycznie zabezpieczyć organizm, przed nadmiernym chorowaniem. Najlepsze wsparcie odporności, to wsparcie naturalne, nie opierające się na lekach, ale na substancjach, które występują w naturze.

Probiotyki na poprawę odporności

Pierwszą podstawową linią obrony są nasze jelita i pokrywające je bakterie. To one regulują naszą odporność i bronią organizm przed wnikaniem patogenów. W dzisiejszym świecie, kiedy tak wiele czynników powoduje, że są one niszczone, musimy je ciągle wspierać. Będą ważne przy zwykłym codziennym życiu, a zwłaszcza podczas choroby. Pomocne przy stosowaniu probiotyków są prebiotyki, czyli inaczej pożywka dla bakterii, pozwalająca im tam osiąść i się zadomowić. Prebiotyk możemy sami naturalnie wytworzyć, poprzez schładzanie wysokoskrobiowych pokarmów (jak np. ryżu) – tworzy się wtedy skrobia oporna, która jest właśnie prebiotykiem. Świetnym wsparciem przy probiotykoterapii będą również kiszonki i soki z kiszonych warzyw – zawierają one bakterie kwasu mlekowego, które również będą wspierały odbudowywanie prawidłowej flory bakteryjnej.

    Soki owocowe

    Soki 100% z owoców zaleca się przy terapiach wspierających odporność. Jest to oparte na ich bogactwie minerałów i witamin, jak chociażby potas, wapń, magnez, witaminy C oraz E, które są antyoksydantami i wspierają organizm w odpowiedniej pracy. Żurawina i soki żurawinowe pomagają w zwalczaniu patogennej E. coli, choć nie tylko. Do tego żurawina wspiera organizm przy infekcjach dróg moczowych, o czym warto pamiętać.

    Zioła na poprawę odporności

    Dodatkiem do każdej potrawy powinny być zioła, w zwłaszcza oregano, rozmaryn, tymianek czy majeranek, a na wieczór ciepłą herbatą może być szałwia. Zioła niosą za sobą bogactwo antyoksydantów. Szałwia natomiast jest stosowana przy stanach zapalnych gardła i błony śluzowej jamy ustnej, ponieważ zwalcza bakterie, które za to odpowiadają. Można ją nie tylko pić, ale również płukać gardło schłodzonym, mocnym naparem.  Świetnym ziołem jest również kurkuma. Jest ona silnym antyoksydantem, zawarty w niej związek – kurkumina, ma mocne działanie przeciwwirusowe. Warto pamiętać, że pieprz lub bezpośrednio piperyna, znacznie poprawia jej wchłanianie. Czarnuszka, znana ze swoich wspaniałych właściwości, stosowana jest jako przyprawa coraz częściej. Do tego, tłoczony jest również olej z jej nasion. Czarnuszka ma silne działanie zwalczające bakterie, wirusy i grzyby. Z tego powodu warto dodawać ją do dań, oczywiście na zimno.

    odporności

    Na zakończenie dnia, warto napić się zielonej herbaty – w Azji, ten napój pito w lecznictwie przez setki lat. Zielona herbata działa przeciwzapalnie, przeciwwirusowo oraz przeciwbakteryjnie, a to wszystko dzięki katechinom. W zielonej herbacie znajdziemy ich nieco więcej niż w czarnej. Warto pamiętać, że zieloną herbatę lepiej jest zalewać wodą gorącą, która przestała już wrzeć, by nie niszczyć jej cennych składników.

    Witaminy i minerały

    Wspierając odporność można stosować również witaminę D, której niedobory można zacząć odczuwać tuż po sezonie. Dobrą podporą odporności jest również cynk oraz kwasy omega 3. Taki koktajl powinien pomóc nam w okresie zachorowań działając nie tylko prewencyjnie, ale również jako wsparcie w trakcie choroby.

    Jak widać, składniki pomagające naszemu organizmowi zachować zdrowie, są naturalne i łatwo dostępne. Warto dodać je do swojej codziennej diety, by uzupełniać potrzebne nam mikroelementy, wzmacniające nasz układ odpornościowy.

     

    Autorka, Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje, a wszystkie weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.

    Brak komentarzy

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Do góry