Teraz czytasz
Czy owoce są zdrowe? Co z cukrem?

Czy owoce są zdrowe? Co z cukrem?

owoce zdrowe

Owoce ostatnimi czasy stały się dość kontrowersyjnym składnikiem diety, o którym krążą różne opinie wśród osób trenujących na siłowni. Zwolennicy zachęcają do spożycia owoców ze względu na zawartość przyjaznych dla organizmu elementów. Są to witaminy,  składniki mineralne, polifenole czy też błonnik pokarmowy. Natomiast przeciwnicy argumentują swoją niechęć do owoców fruktozą. Według nich może być powodem insulinooporności lub negatywnie wpływać na stan flory jelitowej. Czy słusznie? Czy owoce są zdrowe?

Fruktoza – nie obawiaj się jej

Owoce są bardzo cennym składnikiem diety, z którego nie powinniśmy rezygnować, ale również nie traktować tego produktu jako podstawę swojej diety. Dlaczego? Fruktoza, czyli tzw. „cukier owocowy” ma inny szlak metaboliczny niż glukoza i między innymi nie wpływa w takim stopniu na wydzielanie leptyny (hormonu sytości) jak glukoza. Lecz nie taki diabeł straszny jak go malują, gdyż składnik ten przyczynia się do zwiększonej regeneracji powysiłkowej. Fruktoza w połączeniu z glukozą przyspiesza odnowę glikogenu. W głównej mierze wątrobowego, ze względu na swój szlak metaboliczny, ale również mięśniowego, a jak wiadomo oba źródła glikogenu używane są podczas wysiłku fizycznego, a nawet codziennych czynności życiowych.

Glikogen wątrobowy, a spożywanie owoców

Jak wspomniane zostało powyżej fruktoza w głównej mierze odnawia glikogen znajdujący się w wątrobie, a jedną z funkcji tego organu jest uwalnianie glikogenu w niej zmagazynowanego w czasie jego niedoboru i postu (pojemność wątroby na zapasową postać energii wynosi ok. 70 – 100 g). Zapewnia to nam stały poziom cukru we krwi między posiłkami, przez co wątroba nie doprowadza organizmu do potocznie zwanych „zjazdów energetycznych”, czyli hipoglikemii. Aktywność fizyczna uszczupla zapasy glikogenu, dlatego warto dodać owoce do posiłku potreningowego, ale nie jest to musem. Szczególnie pozytywne zastosowanie będzie to miało wtedy, gdy trenujemy dwa razy jednego dnia. Szybkie uzupełnienie zapasowej energii pozwoli na równie wykonanie równie efektywnej drugiej jednostki treningowej. Ważne by w takim posiłku znajdowała się znikoma ilość tłuszczu oraz odpowiednia ilość glukozy (w połączeniu z fruktozą efektywniej zachodzi proces glikogenezy) i białka (rozpoczęcie MPS – syntezy białek).

    Owoce jednak zdrowe? To nie tylko cukier owocowy

    Owoce oprócz fruktozy zawierają również glukozę i sacharozę. Produkt możemy podzielić na dwie grupy, te ze zwiększoną ilością fruktozy np. gruszka czy jabłko, mocniej syntezujące glikogen wątrobowy lub ze zwiększoną ilością glukozy np. banany, które w większym stopniu wpływają na odnowę glikogenu mięśniowego. Dodatkowo, jak  zostało wspomniane  wyżej, owoce zawierają wiele cennych składników. Są to witaminy, składniki mineralne, polifenole, antyoksydanty, błonnik pokarmowy czy też woda. A przecież są one niezbędne do prawidłowej pracy organizmu i w odpowiednich dawkach wykazują działanie prozdrowotne.

    To w końcu jeść czy nie jeść – owoce są zdrowe?

    Oczywiście, że jeść, ale jak we wszystkim najważniejszy jest umiar i podejście zdroworozsądkowe. Jeżeli stan  gospodarki cukrowej organizmu i brak jakichkolwiek alergii, nietolerancji,  zespołu jelita wrażliwego (IBS), który wyklucza niektóre owoce ze spożycia – system FODMAP,  zezwalają na spożycie tego produktu, to jak najbardziej owoce powinny stanowić znaczący element zdrowej i dobrze zbilansowanej diety, gdyż mogą wspomóc możliwości wysiłkowe u zdrowej metabolicznie osoby, która uprawia sport i nie wpłyną one negatywnie na stan wrażliwości insulinowej, czy też mikrobioty jelitowej, jak to głosi część osób, które nie opierają się na EBS (Evidence – Based Science), a tak zwanym BRO Science . Owoce dostarczają organizmowi cennych składników. Są one bardzo ważne ze zdrowotnego punktu widzenia. Dlatego sięgaj po owoce, które są zdrowe. Najlepiej po te, na które jest aktualnie sezon i czerp z nich jak największą ilość właściwości prozdrowotnych.

     

    Zobacz także
    proteinowa galaretka

    Referencje:

    1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3592616
    2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21045839
    3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8904559
    4. https://examine.com/nutrition/did-you-know-sugary-fruit-could-help-regulate-blood-sugar/

     

    Autor, Oskar Hejmowski, student dietetyki, uwielbiający zagłębiać się w tematykę fizjologii wysiłku, sposobów odżywiania i suplementacji. Promuje zdroworozsądkowe podejście do sportu, starając się przekazać wiedzę w sposób zrozumiały dla każdego.

    Brak komentarzy

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Do góry