Teraz czytasz
Cynk w diecie. Czy niedobór cynku jest groźny dla zdrowia?

Cynk w diecie. Czy niedobór cynku jest groźny dla zdrowia?

Cynk kojarzy się zazwyczaj z przeziębieniem – to on jest często zalecany w przypadku lekkich chorób. Jakie są jeszcze inne właściwości cynku? Czy potrzebujemy go na co dzień? Czy jest szansa, żeby dostarczyć go z pożywieniem?

Cynk ma dużo zadań w naszym organizmie: wspiera produkcję hormonów, procesy regeneracyjne, poprawia odporność i bierze udział w procesach trawiennych.

Właściwości cynku

Jak wspomniałam wyżej, cynk poprawia odporność i zwalcza przeziębienia. Dodatkowo, przyjmowany regularnie, znacznie zmniejsza ryzyko zapadania na choroby i skraca okres trwania choroby. Ma również właściwości przeciwbakteryjne.

Cynk jest antyoksydantem i działa również przeciwzapalnie, dzięki czemu zwalcza stres oksydacyjny i obniża ryzyko rozwoju chorób przewlekłych. Jest związany również z hamowaniem rozwoju nowotworów.

Cynk reguluje pracę hormonów oraz wspiera ich produkcję. Dzięki temu poprawia płodność, zwiększa w naturalny sposób poziomu testosteronu, jeśli istnieje taka potrzeba, zarówno u kobiet jak i u mężczyzn. Cynk jest również niezbędny przy produkcji estrogenu i progesteronu u kobiet, więc jego odpowiedni poziom będzie zapobiegał PMS, bolesności podczas miesiączki, przedwczesnej menopauzie i wahaniom nastroju.

Regulacja hormonów odnosi się również do insuliny, przez co cynk będzie wspierał organizm przy cukrzycy lub zaburzeniach gospodarki cukrowej.

Cynk wspiera również procesy trawienne – zapobiega biegunkom i wspiera prawidłowy rozkład pokarmów i wchłanianie składników odżywczych.

Cynk jest również przydatny u osób aktywnych fizycznie, w przypadku rozbudowy mięśni oraz ich naprawy, dzięki czemu tkanka mięśniowa może się rozwijać i szybciej regenerować. 

W czym występuje cynk?

Oprócz suplementów, cynk znajdziemy również w jagnięcinie, mięsie wołowym, ciecierzycy, orzechach nerkowca, pestkach dyni, jogurcie, kurczaku, indyku, jajach i w mniejszych ilościach w łososiu, grzybach i kakao. Zdecydowanie najwięcej zawiera go jagnięcina i wołowina, jednak nie są to wystarczające ilości, biorąc pod uwagę ilość, jaką spożywamy na co dzień.

Objawy niedoboru cynku

Niedobory cynku obejmują różne obszary organizmu, ze względu na to, że działa on bardzo wszechstronnie. Najczęściej są to zaburzenia apetytu, w kierunku nadmiernego łaknienia na pokarmy słodkie czy słone. Jednocześnie to też zmiany w odczuwaniu smaku i zapachu. Może to być również utrata lub nabranie wagi, bez wyraźnej przyczyny. Niedobór cynku to również problemy z włosami i paznokciami, o czym warto pamiętać!

Zobacz także
odporności

Przy niskim poziomie cynku pojawią się również problemy z płodnością, problemy hormonalne, również zahaczające o mocny PMS i zwiększone objawy menopauzy, słaba odporność, problemy ze skupieniem się i koncentracją i syndrom przewlekłego zmęczenia.

Czy cynk można przedawkować?

Niestety, ale odpowiedź jest twierdząca. Dzienna dawka tolerowana to 40 mg cynku, zatem warto przyjrzeć się swojej diecie oraz suplementacji przed zwiększaniem dawki.

Polecane preparaty z cynkiem

Najlepszy preparat z cynkiem powinien zawierać odpowiednia formę cynku, bez zbędnych dodatków. Takim preparatem jest Cynk Chelatowany firmy Aliness. Zawiera on diglicynian cynku, czyli formę dość dobrze przyswajającą się w organizmie. W swoim składzie nie posiada zbędnych dodatków, dzięki czemu jest odpowiednim preparatem nawet dla osób wrażliwych. Również jego dawka nie jest zbyt wysoka i zdecydowanie uwzględnia codzienną dietę. Świetnym wyborem będzie również Cynk Organiczny Trio, który zawiera 3 różne formy cynku. Tym samym preparat jest wysoce przyswajalny! 

Autorka, Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje, a wszystkie weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Do góry