Teraz czytasz
Orzechy brazylijskie i ich cenne właściwości

Orzechy brazylijskie i ich cenne właściwości

orzechy brazylijskie właściwości

Orzechy są nieodłącznym elementem mojej diety. Orzechy nerkowca, orzechy pekan, migdały ale przede wszystkim orzechy brazylijskie to te rodzaje na które stawiam najczęściej. Dziś opiszę pokrótce właściwości tych ostatnich, a jest o czym pisać. Oprócz genialnego smaku, który sprawia, że można jeść je garściami posiadają one serię zdrowotnych właściwości, które koniecznie musicie poznać. Ale po kolei.

Orzechy brazylijskie i ich właściwości

Orzechy brazylijskie jak sama nazwa wskazuje pochodzą z Brazylii. Rosną jednak również w wielu innych krajach Ameryki Południowej takich jak np. Boliwia, Peru czy Wenezuela. Drzewo orzecha brazylijskiego to wielka dzika roślina, która w warunkach uprawnych nigdy nie zaowocuje. Z jednego drzewa, rocznie uzyskać można nawet do 400 kg nasion. Wyobraźcie sobie zatem, jak wielka musi to być roślina! Drzewo tego orzechowca sięga aż 50 metrów wysokości! Owocem tego wielkiego drzewa jest duża, ważąca nawet 2 kg torebka, w której znajduje się znaczna ilość orzechów. Do rozbicia tej łupiny potrzeba bardzo dużo siły, dlatego na skalę przemysłową wykonuje się to specjalnie przystosowanymi narzędziami.

Orzechy brazylijskie jako źródło selenu

Przechodząc do opisania najważniejszych zdrowotnych właściwości orzechów brazylijskich należy wspomnieć przede wszystkim o znajdującej się w nich potężnej dawce selenu. Orzechy brazylijskie stanowią największe źródło selenu pochodzenia roślinnego. Już jeden orzech dostarcza ponad 100% dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek. Jest on doskonałym wspomaganiem dla wszelkich przeciwutleniaczy, a ponadto wykazuje również działanie antynowotworowe.

    Ze względu na znaczną zawartość selenu, na orzechy brazylijskie powinny zwrócić szczególną uwagę kobiety w ciąży oraz wszyscy mężczyźni, bowiem ten minerał poprawia jakość nasienia oraz zapewnia siłę, sprawność i szybkość poruszania się plemników.

    Orzechy brazylijskie mają jednak niestety jedną wadę. Zawierają dość sporo kwasu fitowego, którego zaliczamy do substancji anty odżywczych. Jego negatywne działanie polega na upośledzeniu wchłaniania minerałów dostarczanych wraz z pożywieniem, dlatego powinniśmy być ostrożni przy spożywaniu tychże orzechów. Co ciekawe, kwasu tego można się w dość prosty sposób pozbyć namaczając przed spożyciem orzechy we wodzie na minimum 8 godzin. Dodatkową zaletą takiego moczenia orzechów jest to, że są one dzięki temu bardziej miękkie i nie niszczą wówczas szkliwa naszych zębów.

    Wartości odżywcze orzechów brazylijskich (na 100g)
    Wartość energetyczna: 656,00 kcal
    Białko: 14,00 g
    Węglowodany: 4,00 g
    Tłuszcz: 66,00 g

    3 komentarze
    • Orzechy są ponadto cennym źródłem boru. W 100 g orzechów znajduje się niezbędna dawka tego pierwiastka, który wpływa na zwiększenie aktywności mózgu.

    • Orzechy i nasiona to dobra alternatywa dla „klasycznej diety”. Nie dość, że zawierają wysokiej jakości biało, to praktycznie znika problem laktozy, glutenu, alergii pokarmowych (z małym zastrzeżeniem dla orzechów ziemnych). Dr Nand Kishare Sharma idzie jeszcze dalej, twierdząc, że białko z orzechów i nasion może całkowicie zastąpić mięso, nabiał i inne produkty pochodzenia zwierzęcego.

      Istotną sprawą jest oczywiście pochodzenie orzechów i nasion, oraz czy i jak są przechowywane. Zdarza się nierzadko, że te produkty są uprzednio traktowane różnymi konserwantami (moczone, posypywane), co jest często wyczuwalne w smaku (np. bardzo gorzkie, „gryzące” w ustach) i z pewnością nie będzie to służyć zdrowiu.

      Jeśli chodzi o sam orzech brazylijski, to dla osób odżywiających się wg diety grup krwi, należy sprawdzić czy jest „odpowiedni” przy danej grupie. Dla grupy 0 i A orzechy brazylijskie są wg diety dr D’Adamo niewskazane.

    • Orzechy brazylijskie sa dobroczynne dla „slabej” tarczycy.Majac juz wskaznik 9.6 (norma od 0.30-6.0) , im wyzszy wskaznik, tym slabsza tarczyca, moj lekarz powiedzial, ze zanim przejde na lekarstwa, polecil mi orzechy brazylijskie w ilosci 5 rano I 5 wieczorem.Po trzech miesiacach wskaznik spadl do 6.68, czyli prawie do granicy.Jem dalej I zobaczymy za dwa miesiace jaki bedzie skladnik.Przy okazji odstawilem na czas przejsciowy swieza kapuste, brukselke I kalarepe, nic wiecej, gdyz te warzywa nie sa wskazane przy slabej tarczycy.Polecam calym sercem, jako product poprawiajacy zdrowie.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Do góry