Teraz czytasz
Crossfit – początki i wrażenia po pierwszych miesiącach

Crossfit – początki i wrażenia po pierwszych miesiącach

Na zajęcia z crossfitu trafiłem po ładnych kilku latach spędzonych na siłowni. Od dłuższego już czasu przymierzałem się do tej zmiany ale zawsze albo coś stawało mi na przeszkodzie, albo sam wymyślałem wymówki skutecznie zniechęcające mnie do tego kroku. Niemniej jednak któregoś dnia stwierdziłem, że trening na siłowni w ogóle mnie już nie kręci. Mimo stosunkowo częstych zmian w planie treningowym, zmian siłowni i sprzętu i tak miałem wrażenie, że każdy trening wygląda tak samo. Wybrałem najbliższy mi box, który zresztą wśród wielu osób ma opinię najlepszego w Poznaniu i zapisałem się w końcu na zajęcia on-ramp.

On ramp

trwa przeważnie ok 4 tygodni i jest programem przygotowującym początkujące osoby do właściwych treningów crossfitowych. Podczas 12 treningów możesz dowiedzieć się o tym czym jest Crossfit w teorii, nauczysz się wykonywać prawidłową rozgrzewkę, poznasz technikę najważniejszych ćwiczeń, zarówno gimnastycznych, wytrzymałościowych jak i podnoszenia ciężarów. Oczywiście dla niektórych osób nawet 100% frekwencja na zajęciach on-ramp może nie być wystarczająca i konieczne będzie jeszcze kilka tygodni nauki ale według mnie, program wprowadzający jest jedną z największych zalet crossfitu. Po miesiącu zajęć w grupie liczącej średnio ok 12-15 osób, pod czujnym okiem doświadczonych trenerów nie zostaniesz crossfiterem (lub crossfiterką), ale jesteś w stanie nauczyć się naprawdę sporo. Przed wejściem na otwartą siłownię nigdy nie otrzymasz takiej ilości wiedzy i wskazówek co do prawidłowego wykonywania ćwiczeń. Są oczywiście fitness kluby, gdzie można ćwiczyć pod okiem trenera, czasem otrzymać rozpiskę treningu albo dostać kilka wskazówek ale niestety, w dobie kursów na trenera personalnego dostępnych na Grouponie za 59zł – wiąże się to z coraz większym ryzykiem.

Po zaliczeniu programu wprowadzającego i dopuszczeniu przez trenera do uczestnictwa w codziennych treningach zaczyna się prawdziwa zabawa. Dla tych którzy jeszcze nie wiedzą, Crossfit jest to trening, który dzięki wysokiej intensywności, różnorodnym ćwiczeniom, nie tylko stanowi ciekawą alternatywę dla monotonii klasycznego treningu siłowego, czy biegania, ale gwarantuje wymierne rezultaty. Podnosi naszą ogólną sprawność, poprawia cechy motoryczne takie jak siła, wytrzymałość, szybkość, koordynację ruchową, zwinność, zręczność, moc (skoczność), gibkość, a dodatkowo pomaga w kształtowaniu sportowej sylwetki.  Wbrew pozorom, crossfit  nie jest absolutnie przypadkowym zestawem ćwiczeń. To filozofia treningowa, której zadaniem jest przeprowadzenie ćwiczącego od punktu A do punktu B. Należy tu wyraźnie zaznaczyć, że nie jest to sport sylwetkowy. O ile osoba z nadwagą z pewnością zgubi w boxie kilka kilogramów a dobrze umięśniony facet wyrzeźbi swoje ciało, to jeśli jesteś szczupły porzuć raczej nadzieję o zbudowaniu muskulatury na wzór Richa Fronninga lub Dana Baileya. To samo trzeba napisać ponownie do Pań. Ani trening na siłowni, ani tym bardziej crossfit nie zamienią Was w górę mięśni. Możecie być tego pewne.

Treningi crossfit

W HANGAR, czyli w boxie do którego uczęszczam, poznajemy plan zajęć na cały tydzień wprzód. Jest to świetne rozwiązanie dla osób które lubią wiedzieć co czeka je na danym treningu lub takich, które lubią mieć wszystko zaplanowane. Ja osobiście, trenując aktualnie ok. 4 razy w tygodniu, wybieram zawsze ulubione zajęcia z podnoszenia ciężarów, jeden intensywny workout i jeden trening podczas którego szlifujemy technikę ćwiczeń gimnastycznych, które chyba większości sprawiają na początku największe problemy. Ogromną zaletą programowania przygotowywanego przez doświadczonych trenerów jest to, że trzymając się tych założeń progres mamy zagwarantowany. Co więcej, tygodniowy „rozkład jazdy” skonstruowany jest w ten sposób, że przy wyższym poziomie zaawansowania możemy ćwiczyć codziennie nie przejmując się specjalnie brakiem regeneracji.

caffeineCaffeine Barbell

Każdy trening, bez względu czy jest to weightlifting, gimnastyka czy też „zajazd” rozpoczyna się od dokładnego omówienia poszczególnych jego elementów. Trener tłumaczy jaki jest cel danego treningu, dlaczego będziecie ćwiczyć tak a nie inaczej, dlaczego na takich ćwiczeniach i na takim obciążeniu bądź intensywności. Kolejny etapem jest rozgrzewka. Dzieli się ona przeważnie na trzy części, czyli rozgrzewkę ogólną, lekką mobilizację i rozciąganie a na końcu rozgrzewkę właściwą, dopasowaną pod ćwiczenia które będą wykonywane na danym treningu.

Po dobrze przeprowadzonej rozgrzewce, która trwa ok 10-15 minut przechodzimy do właściwego workout’u, który może przybrać wiele różnych form. Może być to praca na zasadzie EMOM (Every Minute on the Minute) czyli wykonywanie danego ćwiczenia lub zestawu ćwiczeń co minutę. Może być to AMRAP (As many reps / rounds as possible) czyli wykonywanie jak największej liczby powtórzeń w określonym czasie. Może być to również klasyczny WOD na czas, lub też kombinacja wyżej wymienionych. Najpiękniejsza w crossficie jest właśnie ta różnorodność i brak monotonii, która często towarzyszy klasycznym treningom na siłowni. Nie ma praktycznie szans, abyś w ciągu jednego miesiąca trafił dwa razy na zajęcia z takim samym zestawem ćwiczeń.

Po właściwym workoucie, który trwać może od kilku do 30 lub czasami nawet 40 minut, przychodzi czas na tzw. „cool down”czyli doprowadzenie organizmu do normalnego trybu po intensywnym wysiłku. Najczęściej jest to sesja statycznego rozciągania, rolowania lub elementów jogi, jak na przykład sesja z serwisu ROMWod.

 

Największe zalety Crossfitu

Gdybym miał wypisać wszystkie różnice między klasycznym treningiem na siłowni a zajęciami w boxie, okazałoby się że wszystkie te elementy są największymi zaletami systemu treningowego jakim jest Crossfit.  Możesz latami podnosić ciężary, mieć wysportowaną sylwetkę i całkiem niezłą siłę, ale dopiero pierwszy trening crossfitu zweryfikuje to, na ile na prawdę jesteś sprawny. Przy pierwszym przysiadzie ze sztangą nad głową może okazać się, że 20kg gryf jest zbyt dużym ciężarem aby wykonać choćby jedno poprawne powtórzenie. Przy pierwszych ćwiczeniach gimnastycznych możesz dowiedzieć się o brakach w mobilności swojego ciała, o których wcześniej nie miałeś pojęcia. Okazać się może, że pieniądze które dotychczas inwestowałeś w wątpliwie potrzebne suplementy, jak np. przed-treningówki trzeba będzie teraz skierować do gabinetu fizjoterapeuty celem wyeliminowania przykurczy i przywrócenia choćby podstawowej mobilności. Co więcej, w Twojej torbie treningowej pojawią się przedmioty jakie ciężko spotkać na osiedlowej pakerni. Wałek, piłka lacrosse, guma do mobility, stabilizatory na kolana itp., to z pewnością nie jest podstawowe wyposażenie przeciętnego bywalca siłowni.

 

Akcesoria do treningu crossfit https://hewps.pl/93-akcesoria-treningowe

 

To właśnie treningi w boxie wymuszą na Tobie większą świadomość własnego ciała. To codzienne WOD’y wprowadzą element rywalizacji, którego brakować mogło na siłowni, zajęciach fitness, spinningu itp. Będziesz rywalizował nie tylko z kolegami z grupy ale przede wszystkim ze samym sobą, dążąc do tego aby z tygodnia na tydzień stawać się silniejszym, szybszym i po prostu bardziej sprawnym. Aby być dobrym w każdym elemencie tego treningu, zarówno w ciężarach, gimnastyce i wydolnościowych workoutach, będziesz musiał poświęcić wiele setek godzin i przelać wiele litrów potu na treningach. Jak widzisz, jest do czego dążyć i nad czym pracować więc nie powinno też zabraknąć Ci motywacji. No i co najważniejsze, trenując crossfit nie ma szans abyś popadł w rutynę…

crossfit

Zobacz także
crossfit

przykładowy trening: 2 rundy na czas: 25x martwy ciąg 80kg, 25 box jump 60cm

Społeczność & klimat

Wiele już napisano o tak zwanym „community” w środowisku crossfitu i różnie jest ono definiowane. Moim zdaniem społeczność ta oparta jest na pewnego rodzaju wspólnocie wysiłku. Ćwiczący crossfit trzymają się blisko. Zarówno w boxie jak i bardzo często poza nim. Wydaje mi się, że w pierwszej kolejności zbliża ich intensywność treningów. Walcząc o każde powtórzenie i o każdą sekundę, doskonale wiesz co przeżywa człowiek obok ciebie. Masz świadomość, że podobnie jak Ty wylewa z siebie litry potu i ledwo łapie oddech przy końcówce workout’u. Ta świadomość i wspólny wysiłek sprawiają, że nawiązuje się między Wami pewna więź.

Osoby oglądające crossfit jako widzowie lub też przed ekranem komputera przeglądające filmiki na Youtube nie są w stanie od razu zrozumieć, czym na prawdę jest crossfit. Część z nich domyśla się, że ćwiczenia są faktycznie trudne ale dopóki sami ich nie spróbują nie wiedzą, o jakim stopniu trudności mowa. Inni z kolei oglądając w internecie filmiki z najlepszymi zawodnikami na świecie mają wrażenie, że wykonywane przez nich z lekkością ćwiczenia gimnastyczne lub dźwiganie ciężarów to bułka z masłem. Pierwszy trening w boxie szybko to weryfikuje. Właśnie tu rodzi się wspomniana społeczność i poczucie wspólnoty.

IMG_20160425_213855#playhard ;)

 

Na zakończenie, polecam 5 minutowy film, w którym społeczność jednego z włoskich boxów spróbowała odpowiedzieć na pytanie „Czym jest crossfit?”. Według mnie udało im się to w 100%.

 

 

6 komentarzy
  • Ciekawy artykuł, treningi crossfit to bardzo dobre treningi siłowo-wytrzymałościowe :). Bardzo ciekawie to wszystko opisałeś :)

  • Ja ćwiczę gym-break i polecam, bo jest to bardzo skuteczna forma ćwiczeń.

  • Pamiętam swoje początki związane z crossfitem….męczarnia! Na szczęście wyrzut endorfin uzależnia i chcesz do tego wracać coraz częściej;)

  • Moja przygoda z crossfitem zaczęła się trochę poprzez czynnik psychologiczny. Poszedłem na siłownię i zobaczyłem, że starszy Pan (lat 50+) wykonywał wszystkie ćwiczenia bez problemu. Byłem pod wrażeniem i powiedziałem sobie „Ja nie dam rady?” ;)

  • Crossfit to doskonały trening,mino,że początki są bardzo trudne i męczące.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Do góry