Teraz czytasz
Mobility – Użyj tych narzędzi i bądź sprawny do setki!

Mobility – Użyj tych narzędzi i bądź sprawny do setki!

Rozciąganie się i praca nad mobilnością uważana jest przez niektóre osoby jako zabawa w ciemnych kątach siłowni przy użyciu dziecięcych, nieskomplikowanych przyrządów. Być może masz podobne zdanie, ale wiedz, że w kontekście zdrowia i ogólnej sprawności są to jedne z najważniejszych aktywności, dzięki którym uzyskujesz takie, a nie inne wyniki sportowe. Poza tym, któż z Was chciałby utrzymać zdolność do niezależnego poruszania się w wieku podeszłym? Posiadanie pełnego zakresu ruchu w stawach, zapobieganie urazom tkanek miękkich, a nawet umiejętność dotyku palcami rąk podłogi w pochyleniu, czy stawaniu na palcach celem sięgnięcia po produkt spożywczy na najwyższej półce sklepowej może zdecydować o tym, czy do końca swoich dni będziemy zdolni żyć samemu, czy pomoc ze strony rodziny lub opiekunki będzie niezbędna.

Być może w Twoim planie treningowym znajdują się regularne sesje rozciągania, a termin flexibility nie jest Ci obcy. Wtedy zadaj sobie pytanie – co możesz zrobić, aby podnieść skuteczność ćwiczeń? Odpowiedź jest prosta – wykorzystaj narzędzia, które z pozoru wydają się proste, ale w trakcie użycia nie zawsze odprężają i relaksują. Jednak kilkanaście godzin po wykonanej pracy nad sprawnością przekonasz się, jak bardzo są przydatne. Po kilku sesjach treningowych uznasz, że są koniecznością i wreszcie poczujesz, że Twoje mięśnie są zregenerowane jak po dwudniowym pobycie w spa.

Roller – wałek do masażu

Roller jest jednym z najefektywniejszych narzędzi do pracy nad mobilnością, ale i bardzo często jednym z najbardziej bolesnych w trakcie korzystania. Na start proponuję zacząć korzystać z wałka o średniej twardości. Na rynku znajdziesz wałki do masażu wykonane np. ze specjalnej pianki lub plastiku, o różnych grubościach, długościach, fakturach i gęstościach. Im bardziej struktura wałka jest zwarta, tym efekt działania będzie bardziej skuteczny, ale i należy liczyć się z bólem w trakcie rollowania. Jeśli dopiero zamierzasz rozpocząć pracę nad rozciąganiem i mobilnością ciała – zakup wałka jako pierwsze pomocne narzędzie będzie strzałem w dziesiątkę.
W sieci znajduje się wiele filmów prezentujących techniki rollowania, lecz jeśli nie jesteś pewien jak go używać, warto rozważyć nawet godzinną sesję z wykwalifikowanym trenerem personalnym.

 

Piłka lacrosse
Czy miałeś kiedykolwiek masaż, w czasie którego fizjoterapeuta uciskał palcami w jeden punkt/miejsce przez dłuższy czas? Możesz uzyskać podobny efekt w domu używając piłki lacrosse.
Powięź jest błoną w naszym ciele, która otacza nasze mięśnie, kości, stawy, nerwy, naczynia krwionośne i limfatyczne. Wraz z wiekiem i brakiem ruchu ulega bardzo często uszkodzeniu. W miejscach mniej dostępnych, na splotach mięśniowych powstają bolesne punkty spustowe. Naciskając i wcierając piłkę w te miejsca możemy w łatwy sposób rozmasować nieprzyjemny ból np. na stopie oddziałując na powięzi. Warto zainteresować się piłką, gdyż coraz częściej mówi się o tym, że zmiany w powięzi wpływają na powstawanie chorób układu nerwowego. Oprócz klasycznych piłek lacrosse, w dobrze wyposażonych sklepach kupić można również tzw. orzeszki (inaczej duoball) czyli podwójne piłki lacrosse, które sprawdzą się idealnie podczas masażu odcinka lędźwiowego kręgosłupa.

 

Gumy i taśmy oporowe

Są to bardzo funkcjonalne narzędzia, które możemy użyć samemu, ćwicząc z partnerem treningowym albo mocując je do stabilnych powierzchni – np. hak, noga bramy do ćwiczeń. Stosuje się je w treningu siły mięśni, mobilizacji stawów oraz w celu zwiększenia zasięgu ruchu z wykorzystaniem oporu. Na rynku znajdziesz wiele rodzajów, a ich wybór zależy od poziomu siły osoby ćwiczącej. Sprawdza się w ogólnej poprawie ruchów wykonywanych w ciągu dnia (np. podnoszenie ciężkich przedmiotów), ale także przy spersonalizowanych potrzebach – wzmocnienie pośladków, ud, ramion, chwytu. Szczególnie poleca się je w celu zapobiegania negatywnym skutkom upadków, których często doznajemy w domu, a złamania i zwichnięcia powstałe w ich wyniku często decydują o brutalnej przyszłości – konieczności używania kuli do chodzenia, czy nawet wózka inwalidzkiego. Oprócz szerokiego zastosowania zauważyć możemy fakt, że taśmę lub gumę do mobility można zabrać praktycznie wszędzie – w podróż, delegację, na wakacje, a więc mamy koniec z wymówką, że brakuje sprzętu do ćwiczeń.

 

Taśma Rope

Jest to również taśma oporowa, jednak o specjalnym przeznaczeniu do stretchingu RNF, nastawiony przede wszystkim na ćwiczenia w parze. RNF to technika wykorzystująca wzorce nerwowo-mięśniowe konkretnych grup mięśniowych w celu poprawy giętkości i elastyczności. Naprzemienne ruchy napięcia i rozluźnienia pozwalają na relaks i rozciągnięcie mięśni. Taśma rope jest zwykle węższa od typowych taśm oporowych.

Zobacz także
crossfit

 

Jak można łatwo zauważyć – żadne z powyższych narzędzi nie jest skomplikowane, a każde z nich będzie przydatne na drodze do poprawy elastyczności i mobilności ciała. Jedynym warunkiem jest poznanie techniki ćwiczeń – czy to przy użyciu filmów instruktażowych lub z pomocą profesjonalnego trenera. Używając dowolny przyrząd przez 10 minut dziennie, nawet w czasie oglądania wiadomości w tv czy ulubionego serialu może wnieść wiele do Twojej sprawności i zdrowia. A gdyby tak potrafić wykonywać zwinne ruchy jak dziecko w wieku przedszkolnym? A gdyby tak podnosić przedmioty z ziemi bez bólu stawów i pleców? To są małe, niewinne narzędzia, a mogą poprawić tak wiele – jakość Twojego życia dzisiaj, jutro, pojutrze i za 10-20 lat.

 

Przejdź do sklepu z akcesoriami do mobility https://hewps.pl/94-mobility

 

Autorką tego artykułu jest Karolina Gołaś. Doradca żywieniowy, studentka dietetyki, szczególnie zainteresowana dietetyką sportową oraz kliniczną. Wyznaje holistyczne podejście do człowieka poprzez zdrowe odżywianie, sport, sen, odpoczynek i równowagę psychiczną w celi poprawy sprawności i kondycji, samopoczucia, leczenia chorób dietozależnych i dolegliwości.

Po godzinach miłośniczka treningu siłowego, biegania i wszelkiej aktywności ruchowej. Prowadzi bloga Analityka Dietetyczna, lubi mięso i dobrą kawę ;)

 

Zdjęcia produktów do mobility pochodzą ze strony producenta thornfit.pl
Jeden komentarz
  • Zgadzam się z autorem, szczególnie lubię ćwiczenia z taśmami. Zwiększenie możliwości ruchowych daje dużą satysfakcję. Polecam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Do góry