Now Reading
Czy warto jeść strączki? 6 korzyści

Czy warto jeść strączki? 6 korzyści

Strączki, czyli rośliny czy też nasiona strączkowe są bardzo popularne nie tylko w dietach wegańskich czy wegetariańskich, ale również u osób spożywających mięso. Są smaczne, dodają ciekawego smaku potrawie i wprowadzają różnorodność w codziennym jadłospisie. Jakie mają znaczenie w naszym zdrowiu?

Czym są strączki?

Do tej grupy zalicza się fasola, groszek, soja, orzeszki ziemne, soczewica, ciecierzyca i lucerna. Niektórych może zdziwić obecność orzeszków ziemnych, ale rzeczywiście zaliczają się one do tej grupy.

Jakie właściwości mają strączki?

  • Są wysokobiałkowe

Rośliny strączkowe są uważane za najlepsze źródło białka na diecie roślinnej. To bardzo istotne, gdyż na dietach pozbawionych produktów odzwierzęcych trzeba zwracać szczególną uwagę na uzupełnianie białka. Dzięki strączkom możesz z powodzeniem uzupełnić ilość protein w Twojej diecie. Pamiętaj, żeby mieszać je z innymi źródłami białka, by uzupełnić aminogram aminokwasów.

  • Wspierają pracę jelit

Dzięki dużej zawartości błonnika, strączki świetnie wpływają na pracę jelit. Szklanka np. groszku pokrywa ponad połowę naszego zapotrzebowania dziennego na błonnik! Dzięki błonnikowi Twoje jelita pracują o wiele sprawniej. W połączeniu z odpowiednią ilością wody, strączki będą pozytywnie wpływały na zaparcia! Pamiętaj, żeby wypić co najmniej 2 litry każdego dnia, aby nie odczuć tych negatywnych skutków zwiększonej ilości błonnika.

  • Wspomagają odchudzanie

Jeżeli chcesz stracić na wadze, włączenie strączków do Twojej diety będzie świetnym wyborem. Dzięki wysokiej zawartości błonnika i białka, nasiona strączkowe zapewniają sytość na o wiele dłużej, niż na przykład węglowodany. Są one również bardzo sycące i gęste odżywczo, więc najesz się nimi również „psychicznie”.

strączki
  • Pozytywnie wpływają na pracę serca

O nasze serce powinniśmy dbać każdego dnia, gdyż musi służyć nam do końca życia. Badania pokazują, że strączki przyczyniają się do obniżenia poziomu LDL oraz cholesterolu! Ich spożywanie zostało również skorelowane z mniejszym ryzykiem chorób serca.

Inne badania pokazały, że spożywanie strączków jest powiązane z obniżeniem poziomu trójglicerydów, ciśnienia krwi i stanów zapalnych.

  • Uzupełniają zapotrzebowanie na witaminy i minerały

Strączki są nie tylko bogate w błonnik i białko, ale również w składniki mineralne, których potrzebujemy do prawidłowego funkcjonowania.

Większość ze strączków bogatych jest w foliany, żelazo, magnez, fosfor, mangan i potas. Ich spożywanie to świetny sposób na uzupełnienie swojej diety, zwłaszcza, gdy nie suplementujemy nic dodatkowego. Warto również pamiętać, że w niektórych przypadkach oprócz spożywania diety bogatej w witaminy i minerały warto dodać coś z zewnątrz, co uzupełni nasze zapotrzebowanie.

  • Stabilizują poziom cukru we krwi

Problemy z poziomem cukru we krwi są bardzo częste w obecnych czasach. Zmieniając dietę możemy mieć na to bardzo duży wpływ, więc warto dodać do niej właśnie rośliny strączkowe. Dzięki zawartości białka, błonnika i witamin strączki nie tylko wspierają zdrowie serca, mózgu oraz odchudzanie, ale również wpływają pozytywnie na stężenie glukozy we krwi, regulując ją do odpowiednich poziomów!

Podsumowanie

Jak widać, strączki oferują wiele korzyści, które skuszą każdego i to nie tylko osoby na diecie roślinnej! Warto włączyć je do swojej diety, oczywiście w umiarkowanych ilościach. Jeśli masz nadwrażliwości pokarmowe lub np. zespół jelita drażliwego, zaobserwuj czy nie wywołują u Ciebie żadnych negatywnych rewolucji.

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Do góry