Teraz czytasz
Kakao czy karob, co lepsze i dlaczego?

Kakao czy karob, co lepsze i dlaczego?

karob

Mamy tutaj czekoladoholików? Sądzę, że znajdzie się wielu. Karob jest często spotykanym zamiennikiem kakao, będącego najważniejszym składnikiem czekolady. Niektórzy twierdzą, że karob jest zdrowszy, niż kakao, inni z kolei uważają, że żaden produkt nie dorównuje właściwościom kakao. Jeśli planujesz w najbliższym czasie zjeść coś czekoladowego poczytaj, jakie różnice są między tymi dwoma produktami.

Oba produkty występują w formie proszku. Kaloryczność oraz zawartość makroskładników, jak i błonnika są różne w zależności od producenta, dlatego zawsze zalecam czytać etykietę produktu. To, na co warto zwrócić uwagę w pierwszej kolejności to fakt, że kakao jest bogatsze w białko i tłuszcze, natomiast karob w węglowodany i błonnik, o znikomej ilości tłuszczu. Osoby, które mają problem z układem trawiennym powinny zwrócić szczególną uwagę na błonnik – zarówno zbyt niska, jak i zbyt wysoka podaż błonnika może szkodzić, a oba produkty są w niego bogate. Jest to jednak pozytywna informacja dla osób z cukrzycą i insulinoopornością, gdyż oba produkty pozytywnie wpłyną na ładunek glikemiczny posiłku (kakao jest mimo wszystko bardziej korzystne). Z kolei karob wydaje się pomocnym produktem w czasie biegunki, zwłaszcza u dzieci.

Karob jest wykorzystywany jako zamiennik kakao z powodu niskiej zawartości tłuszczu. Producenci chętnie sięgają po niego, by obniżyć zawartość kwasów tłuszczowych półproduktów i gotowych produktów. Jego smak jest znacznie inny, bowiem gorzki posmak kakao przy zastąpieniu karobem zmienia właściwości organoleptyczne produktu w procesie technologicznym, co warunkuje konieczność lub brak konieczności dodawania substancji słodzących.

Karob i kakao – właściwości i porównanie

Mówiąc o zawartości witamin, minerałów i innych związków zauważa się znaczące różnice:

  • kakao zawiera do 10 razy więcej magnezu, niż karob,
  • kakao ma aż 3 razy więcej potasu, niż karob,
  • posiada do 3x mniej wapnia, niż karob,
  • karob zawiera do 9 razy więcej witamina B6 (pirodyksyny), niż kakao, która bierze udział m.in. w przemianie białek, metabolizmie kwasów tłuszczowych, syntezy glikogenu, chroni układ nerwowy i krwionośny,
  • kakao ma do 9 razy więcej fosforu, niż karob, który to jest kluczowy dla funkcjonowania mózgu i zachowania zdrowego kośćca,
  • kakao ma do 7 razy więcej cynku, niż karob, który bierze udział w regulacji układu odpornościowego, przemianie hormonów tarczycy, utrzymania hormonów płciowych (testosteronu),
  • zarówno kakao, jak i karob zawierają antyoksydanty (polifenole) o działaniu przeciwutleniającym,
  • kakao zawiera substancje stymulujące (kofeinę, teobrominę), które mogą powodować nawet bóle głowy, migreny, a także zmieniać nastrój, pobudzać i wpływać na pracę serca; karob nie zawiera obu substancji,
  • kakao zawiera kwas szczawiowy blokujący wchłanianie m.in. wapnia, karob jest bez

Warto dodać, że kakao jest lepiej przebadanym produktem przez laboratoria. Niemniej jednak, jeśli nie ma przeciwwskazań, zarówno karob i kakao warto uwzględnić w naszej codziennej urozmaiconej diecie. Warto nawet połączyć oba składniki. Karob nada słodyczy kakao, co da nam bogate zestawienie makro i mikroskładników.

    Cecha/Produkt Kakao Karob
    Inna nazwa

    drzewo karobowe, ceratonia, szarańczyn strąkowy, mączka chleba świętojańskiego
    Forma występowania proszek proszek, melasa karobowa
    Pochodzenie Lasy tropikalne Ameryki Południowej i Środkowej, rejony równikowe Rejony Śródziemnomorskie

    Kaloryczność i zawartość makroskładników

    Kaloryczność 227-450 kcal/ 100g 220-300 kcal/ 100g
    Zawartość białka 18-27% 4-5%
    Zawartość tłuszczu 1-14% 0-4%
    Zawartość węglowodanów 14-51% 50-60%
    Zawartość błonnika 0-33% 40-60%

    Zawartość mikroskładników (wybrane)

    Zawartość wapnia 133 mg/100g 350 mg/100g
    Zawartość fosforu 648 mg/100g 81 mg/100g
    Zawartość sodu 21 mg/100g 35 mg/100g
    Zawartość potasu 2500 mg/100g 827 mg/100g
    Zawartość magnezu 500 mg/100g 54 mg/100g

    Indeks glikemiczny

    Wartość 4 31
    Obecność stymulantów
    Kofeina TAK NIE
    Teobromina TAK NIE

    Obecność charakterystycznych związków

    Zawartość kwasu szczawiowego (szczawianów) TAK NIE
    Zawartość antyoksydantów TAK TAK

    Obecność charakterystycznych związków

    Smak naturalnie gorzki, wytrawny naturalnie słodki, karmelowy

    Właściwości praktyczne

    Mieszanie z wodą, płynami możliwość grudek ze względu na obecność tłuszczu nierozpuszczalnego w wodzie brak grudek, uzyskuje się klarowną konsystencję

     

    Zobacz także
    owsianka chia

    Źródła:
    1. https://nutritiondata.self.com/facts/legumes-and-legume-products/4324/2
    2. https://nutritiondata.self.com/facts/sweets/5471/2
    3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14955743
    4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3488419/
    5. https://www.botanical-online.com/english/chocolate-carob-differences.htm
    6. https://vanhornerestauhttps://nutritiondata.self.com/facts/legumes-and-legume-products/4324/2rant.com/carob-vs-cacao/
    7. https://www.theahttps://www.onegreenplanet.org/vegan-food/everything-you-want-to-know-about-cacao-carob-and-cocoa/lternativedaily.com/chocolate-carob-healthier-choice/
    8. https://www.onegreenplanet.org/vegan-food/everything-you-want-to-know-about-cacao-carob-and-cocoa/

     

     

     Autorką tego artykułu jest Karolina Gołaś. Doradca żywieniowy, studentka dietetyki, szczególnie zainteresowana dietetyką sportową oraz kliniczną. Wyznaje holistyczne podejście do człowieka poprzez zdrowe odżywianie, sport, sen, odpoczynek i równowagę psychiczną w celi poprawy sprawności i kondycji, samopoczucia, leczenia chorób dietozależnych i dolegliwości.

    Jeden komentarz
    • Brakuje kluczowej informacji o aspektach alergicznych kakao – co zdaje się glównie napędza popularność karobu. Dodatkowo kakao zawiera substancje obniżające metabolizm histaminy, co jest istotne dla osób z problemami w tym względzie.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Do góry