Teraz czytasz
Jakie witaminy warto suplementować?

Jakie witaminy warto suplementować?

Witaminy to bardzo często wspominana grupa suplementów zdrowotnych. Często zaleca się różne preparaty witaminowe na różne schorzenia, jako remedium na wszystko. Czy rzeczywiście witaminy są niezbędne i konieczne?

Co to są witaminy?

Witaminy to substancje chemiczne, występujące we wszystkich pokarmach, które spożywamy. Są nieodłącznym elementem naszej codziennej Każda witamina ma określoną funkcję i każda z nich jest niesamowicie istotna dla naszego ciała.  Zapotrzebowanie na witaminy określa zalecane dzienne spożycie (RDA) – są to wartości, które powinniśmy przyjmować każdego dnia. Warto pamiętać, że jest to podstawowy pułap zapotrzebowania i raczej nie dotyczy osób, cierpiących na jakieś schorzenia bądź też wystawiające organizm na próbę (ciężkie treningi i tym podobne).

Witaminy to nie jest duża grupa i wystarczy zapamiętać kilka liter alfabetu. Zaliczamy do nich witaminy: A, grupa witamin B, C, D, E, K. Każda z nich wspiera organizm w nieco innym obszarze. Witamina A jest związana ze zdrowiem oczu i obszarem skórnym, witaminy z grupy B działają w obszarze układu nerwowego, trawienia i pracy mózgu, witamina C jest przeciwutleniaczem, wspiera wchłanianie żelaza i jest niezbędna przy zachowaniu młodości (wspiera syntezę kolagenu), witamina D jest mocno związana ze zdrowiem kości i zębów, odpornością i wchłanianiem wapnia, witamina E to również antyoksydant (jak np. cenna chlorella), działający przy krzepnięciu krwi, natomiast witamina K bierze udział w mineralizacji kości i krzepnięciu krwi.

Jak rozpoznać niedobór witamin w organizmie?

Niedobory witamin mogą dawać różne objawy – czasami nawet nie wiążemy tego właśnie z tym! Warto zatem zapoznać się z niedoborami charakterystycznymi dla danych witamin.

Witamina A

Niedobory tej witaminy dadzą zaburzenia w obrębie narządu wzroku, takie jak pogorszenie widzenia po zmierzchu. Bardzo często się to objawia, kiedy prowadzimy samochód i niekoniecznie jest to objawem wady wzroku. Niedobory tej witaminy mogą się również objawiać problemami ze skórą – czyli jej regeneracją i występowaniem różnych wysypek/złuszczeń/suchości.

Witaminy z grupy B

Z racji tego, że ciężkie niedobory występują rzadko, opiszę tutaj ogólne objawy niedoborów, pasujące do wszystkich witamin. Warto również dodać, że przy suplementacji, a zwłaszcza pierwszej lub po długiej przerwie, warto przyjmować B-complex. Niedobór witamin z grupy B będzie odczuwalny w obszarze układu nerwowego – rozdrażnienie, stres, problemy z koncentracja, depresja, jak również przy problemach skórnych – wysypki, „zajady”, słabe włosy i paznokcie. Do tego można również dołączyć ogólne osłabienie odporności.

Witamina C

Witamina C jest raczej wysoko dostępna przy standardowej (zdrowszej) diecie. Niedobory będą się objawiać osłabieniem odporności, pękaniem naczynek czy krwawieniem z dziąseł, przy czym to ostatnie to częsty problem i warto skonsultować się też z dentystą.

    Witamina D

    Witamina D jest bardzo często niedoborowa w Polsce, biorąc pod uwagę niskie nasłonecznienie i małe spożycie produktów bogatych w witaminę D. Wielu specjalistów poleca suplementację całoroczną, w celu uniknięcia przykrych konsekwencji. Niedobory witaminy D to ospałość, niska odporność, problemy z zębami i kośćmi, brak energii i nawet osłabienie mięśni.

      Witamina E

      Niedobory witaminy E są bardzo niespecyficzne, ponieważ o tej witaminie nie mówi się zbyt wiele. Związane z tym są problemy z płodnością i poronienia, problem z mięśniami, problemy z układem nerwowym, problemy skórne i ogólne osłabienie!

      Witamina K

      Niedobory witaminy K to problemy z krzepnięciem, czyli długie gojenie się ran, nawet pomniejszych, problem z gospodarką wapniową i gorsze funkcjonowanie jelit.

      Polecane suplementy witaminowe

      Witamina A firmy Now jest zdecydowanie godna polecenia. Jest pozyskiwana z wątroby rybiej najlepszej jakości i zawiera skoncentrowaną dawkę. Dzięki temu w łatwy sposób można uzupełnić jej niedobory. Jest również w żelowej kapsułce, ułatwiającej wchłanianie.

      Witamin z grupy B jest wiele. Polecane kompleksy zarówno z firmy Dr Best, Jarrow Formulas lub Aliness będą zdecydowanie dobrym wyborem. Warto wziąć pod uwagę formy witamin z grupy B i wybrać dla siebie najlepszy produkt. W sklepie są również dostępne pojedyncze witaminy, jak biotyna – wsparcie włosów i paznokci czy sama witamina B12 w różnych formach, jako świetny wybór dla wegan czy wegetarian.

      Witamina C jest bardzo powszechna i to od nas zależy, co wybierzemy. Warto stosować witaminę C z bioflawonoidami, które wspierają wchłanianie, jednak inne jej formy również będą dobre.

      Przy witaminie D również jest duży wybór świetnych suplementów. Dla tych niezbyt lubiących się z tabletkami dostępna jest forma płynna tej witaminy. Mamy również witaminę D3 w różnych dawkach oraz dostępną wraz z witaminą K2!

      Witamina K2 powinna występować w formie K2 Mk-7, jak jest to w przypadku suplementów występujących w sklepie. Jest to najlepsza i jedyna słuszna forma tej witaminy, która będzie najlepiej działać i wspierać organizm.

      Witamina E również jest już bardzo dostępna. Warto sięgać po tę naturalną, bez żadnych dodatków, jak np. z firmy Aliness.

      Jeżeli masz problemy z przyjmowaniem witamin w formie kapsułek, świetnym wyborem zdecydowanie będą witaminy w sprayu

        Autorka, Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje, a wszystkie weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.

        Brak komentarzy

        Dodaj komentarz

        Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

        Do góry